Verzuim en verlof

Verzuimprotocol basisschool Schreuder

INLEIDING:

Het verzuimbeleid van onze school heeft als doel het verzuim van leerlingen tot een minimum te beperken en te voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de Leerplichtwet 1969. Verzuim houdt in dat een leerling afwezig is bij lessen of activiteiten volgens het lesrooster.

DAGELIJKSE ACTIES:

1. Ouders/verzorgers dienen de afwezigheid van hun kind vóór 08.00 uur te melden via Social Schools.
  2. De administratief medewerker registreert in Parnassys het verzuim en de reden ervan.
  3. Voor 09.15 uur loopt een leerling langs de groepen met de absentielijst. De leerkracht noteert hierin de namen van leerlingen die zonder afmelding afwezig zijn of te laat zijn gekomen.
  4. De administratief medewerker neemt contact op met de ouders/verzorgers, informeert naar de reden van het verzuim en registreert dit in ParnasSys. Ook de leerlingen die te laat zijn gekomen worden genoteerd in ParnasSys.

VERVOLGACTIES:

1. Bij 5x te laat komen in een periode van 2 maanden ontvangen de ouders/verzorgers een mail van de administratie. De leerkracht en IB-er worden ook hiervan op de hoogte gesteld.
  2. Als na de eerste actie geen verbetering optreedt, neemt de leerkracht contact op met de ouders/verzorgers en nodigt hen uit voor een gesprek over de absentie.
  3. Als het te laat komen aanhoudt na het gesprek met de ouders/verzorgers, overlegt de groepsleerkracht met de directie. De directie neemt vervolgens contact op met de ouders/verzorgers.
  4. Bij meer dan 9x te laat komen per maand meldt de directie/ib-er het te laat komen via het LAS (Leerlingen Administratie Systeem) bij de leerplichtambtenaar.
  5. Tegelijkertijd stuurt de ib-er/administratief medewerker een verzuimoverzicht naar de leerplichtambtenaar, waarin informatie wordt verstrekt over de achtergronden van het verzuim en de ondernomen acties door de school.

Verzuimprotocol Schreuder

Verlofformulieren

Speciaal verlof dient u ruim van tevoren schriftelijk aan te vragen met behulp van onderstaande formulieren.
Het ingevulde formulier kunt u mailen naar de administratie/directie.

Verlofformulier aanvraag extra vakantiedagen

Vakantieverlof buiten de schoolvakanties kan alleen wegens de specifieke aard van het beroep van één van de ouders, waardoor vakantie tijdens de reguliere schoolvakanties niet mogelijk is.

Verlofformulier aanvraag gewichtige omstandigheden